19070 – Zrobotyzowana stacja kontroli i montażu uszczelki
Urządzenie służy do automatycznego rozpoznania uszczelki oraz załadunku jej do obudowy rozrusznika samochodowego.
Przeznaczenie urządzenia
Rozpoznanie polega na kontroli kolory uszczelki (czarna lub niebieska), załadunek realizowany jest przy użyciu robota SCARA firmy Epson. Maszyna pracuje na linii produkcyjnej, gdzie obudowa rozrusznika przemieszczana jest na paletce poprzez kilkudziesięciometrową linię transporotową.
Opis działania
Cykl pracy automatycznej:
- transport uszczelek do gniazda załadunkowego;
- kontrola koloru uszczelki. Niewłaściwa uszczelka zostaje usunięta do pudełka NOK;
- zatrzymanie paletki na stacji i odczyt referencji z pastylki RFID;
- indeks paletki na stacji: zapewnienie poprawnej pozycji do załadunku;
- pobranie przez robota uszczelki z gniazda za pomocą głowicy ssącej i załadunek jej do obudowy rozrusznika;
- powrót indeksu i dalszy przejazd paletki;
- kontrola poprawności po załadunku, ewakuacja paletki NOK, jeśli konieczne;
- powtórzenie cyklu.
Budowa urządzenia
PODAJNIKI WIBRACYJNE
Stanowisko wyposażone jest w dwa podajniki wibracyjne, usprawniające załadunek uszczelek z kartonowego pudełka na przenośnik taśmowy maszyny. Każdy z pojemników dedykowany jest do konkretnego rodzaju uszczelki. Pojemność podajników zapewnia autonomiczną pracę stacji na 4-6 godzin.
PRZENOŚNIK TAŚMOWY
Stacja wyposażona jest w dwutorowy przenośnik taśmowy, zapewniający przepływ uszczelek pomiędzy podajnikami wibracyjnymi, a gniazdem załadunkowym. Dzięki zastosowanym bandom, zapadkom oraz zderzakom przenośnik zapewnia załadunek pojedynczych, niesklejonych, nienałożonych na siebie uszczelek (które mają dużą tendencje do sklejania się).
GNIAZDO ZAŁADUNKOWE
Gniazdo załadunkowe zapewnia powtarzalną pozycję pobrania uszczelki przez robota. Dodatkowo w celu 100 procentowej pewności, pozycja kontrolowana jest poprzez czujniki laserowe LRZ. Gniazdo wyposażone jest również w laserowe czujniki rozpoznawania koloru uszczelki.
ROBOT SCARA z chwytakiem podciśnieniowym
Załadunek uszczelki do obudowy realizowany jest poprzez robota SCARA firmy Epson, wyposażonego w chwytak podciśnieniowy. Chwytak został zaprojektowany oraz wykonany w sposób zapewniający odpowiednie pozycjonowanie uszczelki. Dodatkowo chwytak posiada system odciągu i transportu pyłu/talku z uszczelek do szczelnego pojemnika z wymienialnymi workami;
INDEKS PALETKI
Obudowa rozrusznika przemieszcza się na paletkach transportera linii produkcyjnej. W celu zapewniania powtarzalnej pozycji do załadunku uszczelki, konieczne jest zastosowanie indeksu paletki. Indeks zbudowany jest ze stopera zatrzymującego paletkę, czujnika RFID do obsługi traceability linii oraz modułu bazującego napędzanego poprzez siłownik pneumatyczny;
KONTROLA PO ZAŁADUNKU ORAZ ZRZUT PALETEK NOK
W celu zapewniania 100proc poprawności załadowanej uszczelki, stacja wyposażona została w dodatkowy moduł kontrolny po automatycznym załadunku. Moduł polega na kontroli ilości uszczelek (wysokość stosu w obudowie) oraz jej koloru. W przypadku rozpoznania niepoprawności, która wystąpiła np. na skutek nieumyślnego załadunku niepoprawnej uszczelki przez operatora, który może otworzyć stację, paletka z obudową NOK jest ewakuowana w sposób automatyczny z linii – zrzut paletek.
Korzyści dla klienta/użytkownika
- całkowicie zautomatyzowana praca kontroli oraz załadunku uszczelki;
- nieomylna kontrola koloru poprzez czujniki laserowe;
- bardzo szybki załadunek – czas cyklu na poziomie 3,7sek;
- autonomiczna praca: konieczność zasypania podajników wibracyjnych jedynie co 4-6 godzin;
- automatyczne zarządzanie sztukami NOK – brak konieczności interwencji operatora.